Tanuló közösség - oktatói és intézményi megoldások a hazai és nemzetközi hallgatók együttműködéséért

2025. június 11-én a Tempus Közalapítvány Study in Hungary Igazgatósága konferenciát szervez a felsőoktatási oktatók és vezetők, valamint a nemzetköziesedés területével foglalkozó munkatársak részére. A konferencián plenáris előadások, kerekasztal-beszélgetés, interaktív szekciók és poszterkiállítás keretében azt a témát dolgozzuk fel / tekintjük át, hogy a hazai és nemzetközi hallgatók együtt tanulását, együttműködését hogyan támogatja a Stipendium Hungaricum Ösztöndíjprogram.

Időpont: 2025.06.11. 9:30–16:30
Helyszín: Budapest, Danubius Hotel Helia (1133 Budapest, Kárpát u. 62-64)

A konferencia témája

A magyar felsőoktatásba való minél teljesebb beilleszkedés támogatása kiemelt igénye a nemzetközi hallgatóknak. A hallgató Magyarországot akkor választja felsőfokú tanulmányai helyszínéül, ha elégedett a képzés színvonalával, és hallgatótársaival építő szakmai és baráti kapcsolatokat tud

A felsőoktatási intézmények nemzetköziesítésének is alapeleme, hogy a képzésben a nemzetközi és magyar hallgatók közösen vegyenek részt. Az együtt tanulás hozzájárul a hallgatók, így a magyar hallgatók nyelvi készségének fejlesztéséhez és nemzetközi tapasztalatszerzéséhez is. A nemzetközi képzési kínálat tartalmi-módszertani fejlesztése is akkor valósítható meg hatékonyan, ha a képzésekben magyar és nemzetközi hallgatók együtt tanulnak, fejlődnek. A hazai hallgatókkal történő közös képzés és szabadidős tevékenységek a külföldi hallgatók mentális jóllétéhez is hozzájárulnak, mert ezáltal a fogadó intézmény közösségének részévé tudnak válni megkönnyítve az adaptációt, az új környezetbe való átmenet időszakát.

A nemzetközi és magyar hallgatók közötti együttműködés mind a tanulmányi (formális és nem formális), mind a szabadidős tevékenységekben kiemelten fontos. A minél hatékonyabb hallgatók közötti együttműködés akkor érhető el, ha a két terület kölcsönösen erősíti egymást.

Az éves SH konferencia keretében lehetőség van arra, hogy az oktatók, nemzetközi munkatársak, felsőoktatási vezetők és ágazati szakértők közösen gondolkodjanak a hallgatói adaptáció, átmenet megerősítésén, nemzetközi kitekintéssel, jó gyakorlatok megosztásával, szekciók és műhelyek keretében.

A konferencia programja lehetőséget kíván adni nemzetközi kitekintésre a témában. Egy asztalhoz szeretnénk ültetni a területen eredményes oktatót és nemzetközi vezetőt, továbbá magyar és külföldi hallgatót, valamint nemzetközi szakértőt is meghallgatnánk.

Jelentkezés poszterbemutatóra és -kiállításra, illetve szekcióban történő előadói részvételre

A felsőoktatás valamennyi területének képviselőit szeretettel meghívjuk, poszterbemutatóra vagy szekcióban történő előadói részvételre, műhelymunka koordinálására a szekciók témájában. Jelentkezés határideje: május 19.

A felhívás részletei és jelentkezési lap: https://www.tka.hu/hir/18735/jelentkezesi-felhivas-poszterbemutatora-es-vagy-szekcioban-valo-reszvetelre

 

Tervezett program:

9:30–10:00 Regisztráció
10:00–10:20 Köszöntő
10:20–10:45 Az SH és DFP program szerepe a hallgatók közötti együttműködés erősítésében
(Tempus Közalapítvány előadása)
10:45–11:15 Tanuló közösség megteremtése a felsőoktatás nemzetköziesítése szempontjából
(Plenáris előadás)
11:15–11:45 Kávészünet / poszterbemutató
11:45–13:00 Nemzetközi tanuló közösség: az érintettek tapasztalatainak megosztása - panelelőadások és kerekasztal beszélgetés 
13:00–14:00 Ebédszünet
14:00–15:00    Szekciók I.
1. Külföldi és magyar hallgatók tapasztalatai a tanuló közösség, az együtt tanulás és együttműködés kapcsán
A külföldi és magyar hallgatók tanuló közösségekkel, közös tanulással és együttműködéssel kapcsolatos tapasztalatai sokszínűek, és számos tényezőtől – például a nyelvi készségektől, a kulturális különbségektől, az intézményi támogatástól és a személyes nyitottságtól – függenek. A szekció lehetőséget biztosít arra, hogy a hallgatók problémáikat, eredményeiket és elvárásaikat is megvitassák.
2. Hogyan támogatja a magyar, mint idegen nyelv (MID) tanulása a nemzetközi és a hazai hallgatók közötti integrációt?
Miként segítheti a magyar nyelv ismerete a külföldi és magyar hallgatók közötti kapcsolódást, együttműködést a sokszínű felsőoktatási közegben. A téma az SH programban kötelező magyar mint idegen nyelv és kultúra oktatásához kapcsolódik.
3. Hogyan támogathatják az oktatók a hallgatók közötti együttműködést?
Integráció a tanteremben, integráció a nem formális képzési-kutatási lehetőségekben: a szekció azt vizsgálja, hogyan segíthetik az oktatók a hazai és nemzetközi hallgatók közötti kapcsolatot és közös tanulást tantermi és tanórán kívüli kezdeményezésekkel, például közös kutatásokkal és projektekkel, mentorprogramokkal, közösségi terek létrehozásával stb.
15:00–15:30 Kávészünet
15:30–16:30    Szekciók II.
1. Az oktatói és hallgatói mobilitás hatása a külföldi és magyar hallgatók együtt tanulására
A nemzetköziesedés egyik legfontosabb eleme a mobilitás: amikor oktatók és hallgatók lehetőséget kapnak arra, hogy más országokban tanuljanak, tanítsanak vagy kutassanak. Ennek nem csupán az egyéni fejlődésre van hatása, hanem jelentős befolyással bír az egyetem nemzetközi közösségének egészére – különösen a hazai és külföldi hallgatók közötti kapcsolatokra és az együttműködés minőségére.
2. Az alumni közösség szerepe a hallgatók közötti együttműködés erősítésében
A sikeres hallgatói integráció eredménye egy olyan élénk alumni közösség, amely egyszerre képez hidat a jelenlegi hallgatók és a korábbi generációk tapasztalatai között. A jól aktivizált alumni hálózat a munkaerőpiaci beilleszkedésen és a tagok szakmai fejlődésén túl nagy mértékben hozzájárul a hallgatók közötti kapcsolódási pontok megtalálásához és felerősítéséhez olyan eszközök segítségével, mint például a mentorálás, tudásmegosztás vagy éppen a nagyköveti szerepvállalás. Az alumni stratégiai eszközzé válhat a hallgatók közötti hosszú távú együttműködés és közösségi érzés fejlesztésére. Milyen irányokat, példákat találunk a magyar felsőoktatásban az alumni effajta működésére?
3. Külföldi és magyar hallgatók együttműködésének tantermen kívüli terei és gyakorlatai
Az egyetemek nemzetközi, tanulmányi és szolgáltatási területein dolgozó munkatársai kulcsszerepet játszanak abban, hogy a hallgatók – különösen a nemzetközi diákok – könnyebben beilleszkedjenek a közösségbe. Kreativitásuk és elkötelezettségük nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a tanórán kívüli tevékenységek során a hazai és a nemzetközi hallgatók integrációja megvalósuljon. A szekció célja, hogy bemutassa és megvitassa azokat a lehetséges tereket, módszereket és programokat – például közösségi kezdeményezéseket, kulturális eseményeket vagy önkéntes tevékenységeket –, amelyek elősegítik az interkulturális találkozásokat, a közös tanulást, a magyar és nemzetközi hallgatók tantermen kívüli integrációját.

A regisztráció határideje: 2025. május 30. 12:00

Kérdés esetén keressék Nagy Líviát (livia.nagy@tpf.hu).


REGISZTRÁCIÓ

A regisztrációval hozzájárul, hogy Önről, mint Résztvevőről a rendezvény alkalmával képi, videó- és hangfelvételek készüljenek, amelyek kapcsán a Tempus Közalapítvány a Résztvevő tekintetében térben, időben, és felhasználási módban korlátlan, átruházható felhasználási jogosultságot szerez. A Tempus Közalapítvány a Résztvevő relációjában korlátozás nélkül jogosult a megjelenítés hasznosítására, felhasználására, többszörözésére, közzétételére, átdolgozására, nyilvánosságra hozatalára, nyilvánossághoz közvetítésére anélkül, hogy a Résztvevő részére ezért bármilyen módon ellenszolgáltatást kellene nyújtania. Az előzőek szerinti megjelenítések kapcsán a Résztvevő semmilyen követeléssel nem élhet a Tempus Közalapítvánnyal, illetve a kifejezetten a Közalapítvány felkérésére dolgozó fotós, videós, vagy sajtómunkatársakkal szemben.


* - kötelező mezők

Melyik szekció előadáson szeretne részt venni? Párhuzamos szekciók I. (14:00-15:00)*

Melyik szekció előadáson szeretne részt venni? Párhuzamos szekciók II. (15:30-16:30)*

Ha van valamilyen speciális étkezési igénye, kérjük, jelezze!

Engedélyezem, hogy a Tempus Közalapítvány által szervezett Rendezvényen rólam fényképfelvétel (továbbiakban: Felvétel) készüljön.*


Tudomásul veszem, hogy a Tempus Közalapítvány a Felvétel tekintetében térben, időben, és felhasználási módban korlátlan, átruházható felhasználási jogosultságot szerez. Azaz a Felvételt a Tempus Közalapítvány a honlapján, közösségi és egyéb média felületein a Rendezvénnyel kapcsolatos észszerű célból és azzal összhangban nyilvánosságra hozhatja.*


A rendezvény regisztrációval megismertem az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat, és hozzájárulok ahhoz, hogy a Tempus Közalapítvány a rendezvényen való részvételemhez megadott személyes adataimat az abban foglaltak szerint kezelje.*


Hozzájárulok ahhoz, hogy a Tempus Közalapítvány egyéb, a jelen rendezvény témájához hasonló eseményekről a megadott elérhetőségemre értesítést küldjön.



Kérjük, írja be az alábbi számot*

Utolsó módosítás: 2025.04.28.

HIBA

Kérjük, töltse ki a kötelező mezőket.


HIBA

Az e-mail cím formátuma nem megfelelő. Kérjük, hogy a mezőbe csak egy e-mail címet írjon, és regisztrációja elküldése előtt győződjön meg róla, hogy a formátum helyes.


HIBA

Ezzel az e-mail címmel már regisztrált rendezvényünkre. A jelentkezés elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.


Rendszerünk rögzítette a regisztrációját, melynek elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön a Tempus Közalapítvány legfrissebb híreiről, rendezvényeiről, kiadványairól és a legfontosabb pályázati információkról!

Üdvözlettel,
Tempus Közalapítvány