Veteményes kert és környezeti nevelés

2010 | Köznevelés | környezetvédelem | Tolna | Benedek Elek Óvoda, Paks

Címkék: Projektszerű megvalósítás, Játék

Egészséges életmódra és környezettudatosságra nevelés volt a célja annak a Comenius iskolai együttműködésnek, amelyben a paksi Benedek Elek Óvoda is részt vett. A Global Greenies projekt egyik érdekessége, hogy minden intézmény kialakított egy saját veteményeskertet, ahol a gyerekek segítségével egészséges ételekhez szükséges zöldségeket termesztenek olyan magok felhasználásával, amelyeket a partnerországok küldtek egymásnak.

Partnerkeresés

2007 őszén kaptam meg a Tempus Közalapítvány hírlevelét, amelyben partnerkereső szemináriumon való részvételre hívták fel a figyelmemet. Korábban már voltam Szakmai továbbképzés pedagógusoknak program keretében egy továbbképzésen Írországban, ezért örültem meg a felkínált lehetőségnek, hiszen ezúttal nemcsak egyénileg, hanem az egész óvodai kollektívát bevonva ismerhettük meg néhány európai uniós ország nevelési—oktatási rendszerét.

A háromnapos, Budapesten rendezett partnerkereső szemináriumon leendő partnerintézményekkel ismerkedtünk meg. Közülük többen – Wales, Franciaország, Görögország, Írország és Anglia – a korábbi években már részt vettek Comenius iskolai együttműködésben, a walesi óvoda-iskola igazgatója pedig elvállalta a koordinátor szerepét. Témának a környezeti nevelést – környezetvédelmet – újrahasznosítást választottuk, mivel ezek fontosságában az összes partner egyetértett.
A projektterv fő elemeit még a szeminárium alkalmával megbeszéltük, sőt a leendő partnertalálkozók időpontjaiban is megállapodtunk. Mindenki megadta az elérhetőségét, valamint megbeszéltük az együttműködésünk további formáit.

Projekttermékek

Megállapodtunk abban, hogy minden intézmény kialakít egy saját kertet, ahol a gyerekek segítségével egészséges ételekhez szükséges zöldségeket termeltünk olyan magok felhasználásával, amelyeket a partnerországok küldtek egymásnak. Következő lépésként egy közös receptgyűjteményt hoztunk létre, a megtermelt növények felhasználásáról, ez egyben az egyik projekttermékünk is lett. Az ételek kóstolására az írországi partnertalálkozón nyílt alkalom, ott az ír gyerekek részvételével mindenki a hazájára jellemző egészséges ételt főzött.

A másik projekttermékünk egy évszaknaptár lett, amelyben az évszakok szépségeit, változatosságát, körforgását mutattuk be az öt európai intézmény tanulóinak alkotásain keresztül. Az együttműködés további eredményeként egy füzetet állítottunk össze, amiben az egészséges életmóddal kapcsolatos tevékenységek, képek és információk kaptak helyet. Ez a füzet két év alatt készült el és azokat az információkat gyűjtötték össze az intézmények, amiket az egészséges életmóddal, a környezetvédelemmel és az újrahasznosítással kapcsolatban fontosnak tartottak.

Közös munka

A program megvalósítása során közvetlen email és skype kapcsolatban voltunk a partnerekkel. Ez jó lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek és a kolléganők élőben láthassák egymást, és a technika segítségével megismerjék egymás kultúráját, dalait, néptáncát, vagy az újrahasznosítás témakörén belül különböző technikákat mutassanak be egymásnak. Minden ország választott egy kabalafigurát, amit az összes találkozóra magukkal vittek. A kabala segített közelebb hozni egymáshoz a gyerekeket és közvetítette az üzeneteket az országok között. A mi kabalánk egy puli kutya volt.

A megvalósítás során, a nevelőtestületi értekezleteken beszéltük meg a projekttel kapcsolatos aktualitásokat. A szülőket az óvodában kialakított Comenius-falon tájékoztattuk folyamatosan a történésekről és az eredményekről. Többször adott hírt a projektmunkánkról a helyi televízió, valamint újság és a megyei hírközlők is. A város vezetését is bevontuk a munkánkba, akik a magyarországi partnertalálkozó alkalmával sok segítséget adtak a zökkenőmentes lebonyolításhoz.

Legfontosabb eredmények

A projektnek köszönhetően óvodásaink sok érdekességgel találkozhattak; többször szerveztünk pl. olyan napokat, amikor egy-egy partnerország kultúráját, nyelvét, ételeit ismerhették meg a gyerekek. A kertben szerzett ismeretek is új élményeket adtak nekik, hiszen a projektet megelőzően nem volt veteményeskert az óvodánkban. Az újrahasznosítással kapcsolatos lehetőségek megismertetése hozzájárult az óvodás korosztály körében a környezettudatos szemléletmód kialakításához. A fentiek együttesét tartom a projekt legfontosabb hozadékának.

A projekt befejeződött, de mi továbbra is fontosnak tartjuk a környezeti nevelés terén már kialakított szokásokat, és az újrahasznosítás lehetőségei is további feladatokat adnak számunkra a jövőben. Az évszakoknak megfelelő növények beültetésével tovább gondozzuk a már kialakított kertünket is.

Az együttműködés olyan sok pozitívumot adott nevelőtestületünknek, hogy tapasztalatokkal telve, magabiztosabban látunk neki egy újabb kétéves projekt megvalósításának, amely az óvodai matematikai nevelés lehetőségeit tárja fel.

Mattern Edit projektkoordinátor beszámolója alapján