Akkreditált Erasmus+ projektmenedzsment oktatói továbbképzés Debrecenben

2025.04.29.

National VET Team | Szakképzés

2025 márciusában a Tempus Közalapítvány keretein belül működő National VET Team szakértője, Palencsárné Kasza Marianna Debrecenben tartotta meg az akkreditált Erasmus+ projektmenedzsment oktatói továbbképzést.


Palencsárné Kasza Marianna, a Tempus Közalapítvány keretein belül működő National VET Team szakértője

A program az Erasmus+ projektek sikeres megtervezésére és megvalósítására való felkészítés kiegészült az intézményi nemzetköziesítés jelentőségének megvitatásával is.  Ebben az évben is rendkívül nagy volt az érdeklődés, és ez a résztvevők aktivitásában és motivációjában is megmutatkozott. 
A csoport vegyes összetételű volt, akkreditációval rendelkező intézményekből és Erasmus pályázatot még meg nem valósított intézményekből is érkeztek oktatók. A vegyes összetétel nagyon jó lehetőséget biztosított arra, hogy a résztvevők egymástól is tanuljanak. A gyakorlattal rendelkezők megosztották saját tapasztalataikat a projekt végrehajtása közben felmerült problémák megoldási lehetőségeire; a kezdők pedig inspirációt kaptak, hogy miért is érdemes részt venni az Erasmus projektekben.

A képzés gyakorlatorientált volt: a rövid előadásokat mindig egy-egy gyakorlati feladat követte, melyet csoportosan oldottak meg a résztvevők. A feladatok megoldása közben is jó lehetőség volt mások szemléletmódjának a megismerésére. A továbbképzés két egymást követő jelenléti napon valósult meg, melyet két online konzultációs alkalom egészített ki. 

Az első napon az intézményi nemzetköziesítés, a projekttel és a projektmenedzsmenttel kapcsolatos alapfogalmak, a projektek generálása volt a fókuszban. A résztvevők megismerkedtek a nemzetköziesítés fogalmával és szintjeivel, és megtanulták, hogyan érdemes felmérniük saját intézményi szükségleteiket, figyelembe véve a stratégiai és a fejlesztési céljaikat, továbbá azzal is megismerkedtek, hogy milyen módon lehet ezekhez az Erasmus+ pályázatok sikeres kidolgozásához projektcélokat megfogalmazni, a célokhoz elvárt eredményeket és indikátorokat rendelni. Az első jelenléti napon az Erasmus+ projektek minőségbiztosítási szabályait is figyelembe vevő projekt megvalósítási tervének elkészítésével foglalkoztak a jelenlévő oktatók.

A második napon a résztvevők tovább bővítették ismereteiket: fókuszba kerültek a tanulási eredményalapú képzési és kimeneti követelmények (továbbiakban: KKK) és az, hogy ezek figyelembevételével milyen módon lehet tanulási eredményalapú munkaprogramot összeállítani. 
A csoportmunka során beazonosították, hogy mit jelenthet kiválasztani egy adott szakma KKK-jában megtalálható tanulási eredményt, és eldönteni, hogy azt milyen formában (önállóan vagy más tanulási eredményekkel együtt vagy szűkítve) tudják beépíteni a mobilitások munkaprogramjába. A résztvevők terveztek tanulási eredménylapú munkaprogramokat rövid és hosszú távú diák-, illetve oktatói mobilitásra, valamint pontosították, hogy a szakmai kompetenciák fejlesztésével együtt a kulcskompetenciák fejlesztése is fontos és tervezhető a mobilitási programokban.

Palencsárné Kasza Marianna tart előadás egy osztályteremben a tábla előtt a képzésen résztvevőknek

A képzés során a disszeminációról is kiemelt fontossággal beszéltek a trénerek, mivel az elért célok és a beépítés láthatóvá tétele is nagy szerepet kell, hogy kapjon az Erasmus projektekben. A mérés-értékelés során a módszerek és az indikátorok kialakítása került a középpontba. A jelenlévők felmérték a projekt esetleges kockázatait is, és meghatározták azok kezelésének lehetséges módját. A jelenléti képzés a záródolgozat feladatainak megbeszélésével fejeződött be.
Az Erasmus+ projektmenedzsment oktatói továbbképzésen 23 fő vett részt, melyből 22 fő szerezte meg a tanúsítványt.

Utolsó módosítás: 2025.04.29.