Örökzöld téma új köntösben - a digitális oktatási lehetőségekről tartottak workshopot a National VET Team szakértői

2025.04.29.

National VET Team | Szakképzés

A National VET Team az idén is megtartotta a digitalizációval kapcsolatos workshopját. A rendezvényen az oktatásba beépíthető digitális módszerek bemutatása mellett nagy hangsúlyt kapott a mesterséges intelligenciának a tanítási-tanulási folyamban történő használata is.

2025. április 15-én a Tempus Közalapítvány adott otthont a „Digitális eszközök és jövőképek a szakképzésben: gyakorlati megoldások a 21. század munkaerőpiacára” című műhelymunkának, amely során több mint 20, szakképzésben dolgozó oktató, vezető és projektkoordinátor ismerkedett a projektoktatás lehetőségeivel és az oktatásban alkalmazható digitális megoldásokkal. A programot Müller Helga és Tóth Éva, a National VET Team szakértői, a digitális oktatási megoldások specialistái vezették.

A műhelymunka célja a szakképzésben dolgozó oktatók digitális kompetenciáinak fejlesztése volt, kiemelt figyelmet fordítva a 21. századi készségek és a mesterséges intelligencia által előidézett oktatási, pedagógiai és munkaerőpiaci változásokra. A workshop során a résztvevők ötleteket kaptak arra, hogyan lehet felépíteni egy tanulási forgatókönyvet a projektalapú oktatás módszerére támaszkodva, valamint hogyan alkalmazhatók a multidiszciplináris projektek a gyakorlatban. A foglalkozás inspirációt nyújtott arra is, miként ültethető át egy több tantárgyat érintő projekt valós tanulási helyzetbe. 

A nap során a résztvevők közösen gondolták végig, hogy az egyes szakképzési kompetenciákhoz milyen digitális tudás és eszköz használata illeszthető. Emellett bemutatásra kerültek olyan digitális értékelő eszközök is, amelyek támogatják a tanulók szakmai és személyes fejlődését. A műhelymunka során a résztvevők naprakész digitális eszközök ismeretével és új pedagógiai módszerekkel gazdagodtak, amelyek hozzájárulnak az élményszerű oktatási megoldások alkalmazásához, ezzel a tanulók motivációjának növeléséhez. A résztvevők emellett megismerkedtek a mesterséges intelligencia szerepével az oktatásban, és megtudták, hogyan lehet tudatosan integrálni az MI eszközöket a tanítási-tanulási folyamatba.

Konferenciateremben asztaloknál csoportmunkában dolgozó szakemberek jelenítik meg laptopokon a közös projektjüket

A program keretét egy-egy nevezetes naphoz kapcsolódó projektterv összeállítása adta, így a nap végére a résztvevők nemcsak a projektoktatás és a digitalizációs lehetőségek elméletéről kaptak összefoglalót, hanem mindannyian megterveztek egy-egy konkrét projektet is az átadandó ismeretekkel, az alkalmazható feladatokkal és a kapcsolódó értékelési lehetőségekkel. 
Az interaktív foglalkozást az elkészült tanulási forgatókönyvek bemutatása zárta.

Konferenciateremben asztaloknál csoportmunkában dolgozó szakemberek egyeztetik a közös projektjüket

A műhelymunka struktúrája lehetővé tette, hogy a különböző szakmai és közismereti tárgyak oktatói azt is megtapasztalhassák, hogy hogyan integrálhatók az eltérő szak- és tudományterületek ugyanazon projekttevékenységbe, biztosítva a szakképzés egészét magába foglaló szinergikus megoldásokat.

A program jelentős hangsúlyt fektetett a mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetőségeire is. A résztvevők nemcsak konkrét eszközöket, az oktatásban és az oktatói felkészülésben használható alkalmazásokat ismertek meg és próbáltak ki, de átfogó képet kaptak az MI előnyeiről, hátrányairól, lehetőségeiről és veszélyeiről is.

Konferenciateremben öten ülnek egy asztal körül a projektet egyeztetve

A feladatmegoldások kapcsán értékes és mély diszkusszió alakult ki a szakképzésben résztvevők közötti generációs különbségekről, az oktatók és a tanulók eltérő megközelítéséről, elvárásáról és motivációjáról nemcsak a digitalizácó, hanem az oktatás teljes rendszere és módszerei kapcsán. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a mai és az eljövendő tanulói generációk érdeklődésének felkeltéséhez, annak megtartásához és hatékony oktatásukhoz az oktatók részéről jelentős ismeretbeli és módszertani megújulás szükséges. 
Ugyanakkor abban is hasonló volt a gondolkodás, hogy bár a digitális technológiák és a mesterséges intelligencia forradalmasítják az oktatást, továbbra is csak eszközök, amelyek az oktatók és pedagógusok kezében, szakmai és módszertani tudásukra épülve válhatnak a modern oktatás valóban hasznos és eredményes kiegészítőivé. Lényegük nem öncélú használatukban rejlik, hanem abban, hogy a tanulási folyamatokat tudatosan támogassák, a pedagógiai célokhoz igazodva.

Utolsó módosítás: 2025.04.29.