A Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj nélkül nem tudtam volna elérni a célomat

2025.04.29.

Ösztöndíj | Felsőoktatás

Interjú Koharek Anna Líviával, a Cambridge-i Egyetem Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjas hallgatójával.

Mi motivált arra, hogy jelentkezz a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjra?

Középiskolai éveim alatt sokat álmodoztam arról, hogy külföldön tanulhassak egyetemen, és megtapasztalhassam, milyen az élet máshol. Hála hosszú évek kemény munkájának, felvételt nyertem a Cambridge-i Egyetemre, ami a világ egyik vezető egyeteme, főleg a természettudományokban.  A nemzetközi tandíj nagyon jelentős összeg, ezért ösztöndíj keresésbe kezdtem, és így találtam rá a Pannónia Tehetségprogramra. Azért jelentkeztem, hogy az álmomat valóra válthassam.

Koharek Anna Pannónia Tehetségprogramos hallgató ül egy székenAnna az első trimesztere során kipróbálhatta, milyen Charles Darwin dolgozószobájában teázni, amit akkor használt, amikor az egyetemen tanult, illetve abban a székben ülni, amit a mindennapjai során használt.

Milyen szakot, egyetemet választottál, és miért?

A Cambridge-i Egyetemet választottam, azon belül pedig a Biological Natural Sciences (biológiai természettudományok) szakot. A választásomban eleinte nagy szerepet játszott a gyermekkori álmom: általános iskolás koromban nagyon szerettem a Harry Potter-t, és bárki, aki látta a filmeket tudja, hogy Cambridge meglehetősen hasonlít a Roxfortra… Ez természetesen csak egy kis jelentőséggel bírt, sokkal fontosabb szempont volt az egyetem világvezető szakmai státusza. A szak amire járok, az egyetem saját, egyedi fejlesztése. Ötvözi a természettudományokat a biológiától a fizikáig, és magas fokú szabadságot ad a diákoknak a felvett tárgyak kiválasztásában, így teljesen személyre szabható az oktatás, amit kapunk. Nagyjából kilencedikes korom óta érdeklődöm a kémia iránt, és ehhez fokozatosan hozzákapcsolódott a biológia szeretete is. A gimnáziumi éveim során elmélyítettem a tudásom, és az érdeklődést versenyzéssé és a jövőmmé formáltam. 

Hogyan segíti az ösztöndíj a tanulmányaidat és szakmai fejlődésedet?

Azáltal, hogy az ösztöndíj lehetővé teszi számomra a Cambridge-i Egyetemen való tanulást, felbecsülhetetlen tapasztalatokat szerezhetek. Az egyetem szakmai színvonala, az oktatás minősége, és a tananyag részeként a laborkészségeink fejlesztése magasan képzetté és felkészülté tesz majd a képzésem végére, amivel magabiztosan fogok tudni elhelyezkedni bármilyen kutatás-fejlesztést végző cégnél.

Milyen volt a beilleszkedésed a külföldi egyetemi közösségbe? 

A költözés és az új környezet természetesen nehézségekkel járt az elején. Mivel angol nyelvterületre jöttem, így nyelvi akadályokkal nem kell szembenéznem szerencsére, de így sem volt egyszerű. Az egyetem magyar közössége kifejezetten összetartó és befogadó, hamar otthon éreztem magam velük, sok új kapcsolatra szert téve. A magyar közösség egyfajta komfortot és megnyugvást jelent számomra, mert rendszeresen szervezünk programokat együtt, amiből sok specifikusan arra irányul, hogy a kultúránkat ünnepeljük. Ilyen volt a táncház-est, ahol két órán keresztül különféle néptáncokat tanultunk és közben magyar borokkal frissítettük fel magunkat. 
A magyarok mellett egy idő után a szaktársaimmal is megtaláltam a közös hangot, és azóta rendszeresen tanulunk együtt, vagy megyünk el ebédelni közösen. Úgy gondolom, hogy ezek a kapcsolatok nagyban hozzá fognak járulni a szakmai fejlődésemhez mind a közeli, mind a távoli jövőben. 

Volt-e mentorod vagy példaképed a program során? Ha igen, milyen hatással volt rád?

Szintén a Cambridge-i Egyetemen, a szakomon egy évvel felettem járó kedves barátomat, Szabó Mártont említeném. Az első hónapjaim során, amit itt töltöttem, rengeteget segített a mindennapi élet megszervezésében, rendszerezésében. Bármilyen kérdésem volt, legyen az egyszerű vagy komplex, szakmai vagy magánéleti, mindig készségesen válaszolt, és ahogy tudott segített. A helyi magyar közösségbe való beilleszkedésemben is nagy szerepe volt, mert bármilyen eseményre mentem, tudtam, hogy már legalább egy embert ismerni fogok. Mindemellett Marci szakmailag is kiemelkedő példaképem az egyetemen. Első éve végén a 3. legjobb vizsgaeredményt érte el az évfolyamán, így a mentalitását és munkamorálját példaértékűnek tartom. Tanulásmódszertani tapasztalataival is gyakran segíti tanulmányaimat. 

Milyen kutatási vagy szakmai projektekben vettél részt az ösztöndíj alatt?

Az egyetem sajnos nem engedi, hogy bármilyen egyéb elfoglaltságot vállaljunk a szorgalmi időszak alatt, hogy maximálisan a tanulmányainkra fókuszálhassunk. A téli szünetben azért nem unatkoztam, az alma mater gimnáziumomból megkeresett egy mostani diák, és felkért, hogy segítsem őt egy nemzetközi kémiaversenyre való felkészülésben. Ezen a versenyen kétszer vettem részt gimnazista éveim során, így értékes tapasztalatokkal és szakmai segítséggel járultam hozzá a felkészülési folyamathoz. Hatalmas örömömre szolgál, hogy a válogatóversenyen remek szerepléssel a diákom bejutott a magyar delegációba. 

Hogyan járul hozzá a program ahhoz, hogy versenyképesebb legyél a hazai, vagy nemzetközi munkaerőpiacon?

A Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj nélkül nem tudtam volna elérni a célomat, hogy a világ egyik legjobb egyetemén tanulhassak. A szemléletmód, szakmai tudás, és kapcsolatok, amiket az egyetem során kialakítottam, és még ki fogok alakítani a képzésem során, felbecsülhetetlen értékűek. Emellett az egyetemen a program miatt, több másik magyar diákkal is kapcsolódtam, ezáltal a hazai szakmai kapcsolatrendszeremet is tágítva.

Koharek Anna Pannónia Tehetségprogramos hallgató áll az épület előtt„magabiztosan fogok tudni elhelyezkedni bármilyen kutatás-fejlesztést végző cégnél.”

Milyen gyakorlati tapasztalatokat szereztél az egyetemen?

A képzésem nagy hangsúlyt fektet az elméleti oktatás mellett a gyakorlati készségek fejlesztésére is. Kémiából kéthetente, sejtbiológiából hetente van laborgyakorlatom, ami általában egy egész délutánt felölel. Ezek a laborgyakorlatok úgy vannak megtervezve, hogy a tanév során megismertessenek bennünket azokkal a labortechnikákkal, amik később a mindennapi munkánk során biztosan előfordulnak majd. 
 
Emellett matematika óráink során egy statisztikai program, az R, használatával is megismerkedtünk, ami kísérleti eredmények statisztikai elemzését egyszerűsíti le. Úgy gondolom, hogy a mai tudományos világban legalább egy programnyelv alapszintű ismerete elengedhetetlen a sikerhez. 

Milyen terveid vannak az ösztöndíj lejárta után? Hazatérés vagy nemzetközi karrier?

A képzésem befejeztével haza szeretnék térni, és otthon szeretnék majd munkába állni, illetve családot alapítani. Magyarként fontosnak tartom, hogy a nemzetközi lehetőségeken keresztül szerzett tudást, és kapcsolatokat a saját országunk javára fordítsuk és kamatoztassuk. Mivel biokémikusnak tanulok, így célom hosszútávon a Richter gyógyszergyárnál elhelyezkedni a kutatás-fejlesztési szektorban. Emellett szívesen részt vennék majd a különböző hazai és nemzetközi kémiaversenyekre való felkészítésben is, hogy a következő generációnak is megadathassanak azok a lehetőségek, mint nekem.

Mit gondolsz a STEM+ területek jelentőségéről a magyar és a globális munkaerőpiacon?

A történelemre visszatekintve, a STEM+ területek évszázadok óta hajtják előre a fejlődés kerekét. Mérnöki találmányok indították el az ipari forradalmakat, a vegyészet forradalmasította a gyógyszerfejlesztést, megteremtette a műanyagipart és még sok mást. A világ fejlődéséhez elengedhetetlenek a STEM+ területek és Magyarország sok neves kutatót és feltalálót adott a világnak az évek során. Ezért azt gondolom, hogy ezeknek a területeknek a jelentősége konstans módon kiemelkedően magas a munkaerőpiacokon minden országban, ahol bárminemű kutatás-fejlesztés zajlik. Amelyik ország pedig nem végez ilyen tevékenységet, az egy idő után lemarad a fejlődés versenyében. 

Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik gondolkodnak a Pannónia Ösztöndíjra való jelentkezésen?

Azt, hogy bátran vágjanak bele. A nemzetközi tanulmányok folytatása hatalmas kaland, és tapasztalatszerzési lehetőség, ami nem mindenkinek adatik meg. Az Ösztöndíj lehetőséget teremt. Még akkor is, ha valaki tart a külföldi egyetemi élettől, én bátorítok mindenkit, hogy jelentkezzen az ösztöndíjra, mert minél több diák jut el külföldre, annál több tudja otthon kamatoztatni a megszerzett tudást, előre lendítve országunk fejlődését. 



Hogyan látod a külföldön megszerzett tudásod hasznosulását Magyarországon?

Úgy gondolom, hogy biokémikusként mind az ipari szektorban – például a Richternél – mind az egyetemi szférában magabiztosan fogom tudni elkezdeni a karrierem az itteni képzésem után. Szívesen tanítanék a hazai egyetemeken, amint megfelelő szakmai tapasztalatom lesz, és az itt megtapasztalt módszertanokat át tudnám ültetni a hazai rendszerekbe is, ezzel még magasabbra emelve az otthoni egyetemi oktatás színvonalát.

Volt-e olyan meghatározó élményed a program során, amely különösen inspiráló vagy megható volt számodra?

Az első trimeszterem során volt lehetőségem az „evolúcióelmélet atyja”-ként emlegetett Charles Darwin dolgozószobájában teázni, amit akkor használt, amikor az egyetemen tanult, illetve abban a székben is ülhettem amit a mindennapjai során használt. Természettudósként ez egy meghatározó pillanat volt a számomra, hogy olyan emberek lábnyomaiban járhatok, mint ő.

Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, mit adott neked a Pannónia Tehetségprogram, mit mondanál?

Számomra az ösztöndíj egy fantasztikus lehetőséget adott, hogy felfedezhessem és átélhessem az álmaimat, és megvalósíthassam a szakmai céljaimat.

Fotók: Koharek Anna Lívia

   Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal!     

pannonia statisztika szöveges

Utolsó módosítás: 2025.04.29.